Startside
Info on English
Om oss
Nyheter
Galleri
Media
Salg / Utleie
Om Paintball
Linker
Kontakt oss

 

 

 

 

 

Om Paintball

Adrenalinkick?.......ja takk!!!!!

Paintball er en relativt ny og actionfylt lagsport, der to lag spiller mot hverandre på en bane.

Spillet kan varieres i det uendelige, fra lek i skogsterreng til turneringsspill på proffesjonelt nivå. Hovedelementet i spillet er at i hvert av de to lagenes startpunkt, henger det et flagg. Lagets mål er å iløpet av en begrenset mengde tid, ta flagget til motstanderen og føre det tilbake til eget startpunkt. Dette er ikke alltid like lett da hver spiller er utstyrt med en paintball-markør. Markøren skyter ved hjelp av drivgass en gelatinkule, på størrelse med en klinkekule , fylt med 'maling'. Dersom en spiller blir truffet av en slik 'malings-kule', uansett hvor, er denne spilleren markert og ute av spillet.

Det er først de siste tre-fire årene at Paintball virkelig har begynt å 'ta helt av' i Norge.

I Norge finnes det i dag et femtitalls mer eller mindre seriøse lag, som spiller regelmessig på alle kanter av Norge, i tillegg til disse finnes det mengder av kameratgjenger som spiller for å ha det moro og komme ut i frisk luft i helger og ettermiddager.

Det arrangeres flere turneringer iløpet av året rundt om i landet, selv om disse tidligere har hatt en tendens til å finne sted stort sett på sør-øst landet, ser det nå ut til å være flere som melder interesse for å arrangere turneringer andre steder i landet, nevner som eksempel Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø.
Så hvis du kunne tenke deg å begynne med denne 'adrenalin-kickende' sporten, eller allerede har blitt hekta, ta kontakt med Fræna & Molde  Paintball Klubb.

 

 Sup Air Bane            Pallebanne               Skogsbane

 

 _____________________________________________________

Uttrykk:

ASA : Air Source Attachment, der man skrur inn luft-tanke
Back : Bakspilleren på banen, kan variere med senter- og ytterbacker
Backpack : Belte til å ha podene/pottene i
Ballbreak/ballbrekk/brekk : At ballen sprekker/brekker i markøren eller løpet.
Bar : Måleenhet for trykk
BPS : (balls per second) Antall ball man kan/klarer skyte pr sekund
aket : De første sekundene av spillet
BYO : "Bring your own". Ofte brukt i forbindelse med turneringer angående paint/co2 etc.
Chrone : Å sjekke og justere ballens utgangshastighet
Chronograf : Måleinstrument for å sjekke utgangshastigheten på ballen.
Cola : (dekning) Ligner veldig på en cola boks, kan forekomme både stående og liggende.
Cone (Kon) : Kjegle formet, også kalt gulrot, kan forekomme både stående og liggende
CTF : (Capture the flag) En turneringsform; det er om å gjøre å hente flagget i motstanderens base
Drop forward :Ekstra utstyr til markøren for å få tanken lengre fram
FPS : (Feet per second) Utgangshastigheten på ballen - i turnering er fps max 300
Front : En som spiller lengst frem på banen
Hopper : Magasin
Hyperball bane : Bane type med "harde/faste" dekninger, som oljefat, rør og lignende
Kon : se Cone
Kryss : (dekning) Et stort kryss, kan forekomme både stående og liggende
Krysse/holde krysset :Å skyte på kryss av/over banen. Skyte innover i banen.
Loctite : Å skyte på kryss av/over banen. Skyte innover i banen.
LPR : Low Pressure Regulator
Løpsplugg/løpskondom : Påbudt plugg/kondom som man setter i/på løpet når man ikke spiller eller er på banen
Markør : Paintballbørse
Maske : Påbudt ansiktsbeskyttelse
Midt : En som spiller litt lengre bak på banen enn fronten
Novice : Nybegynnerklasse i turneringspill
One for one : Dommere kan ta ut en ekstra spiller hvis en annen på laget gjør en grov overtredelse av spillereglene.
Oz : Volumet på Co2 flasker måles i oz
Pluss : (dekning) Et lite pluss tegn, altså mindre enn krysset
Pod/potte : Beholder til å ha med ekstra ball på banen
Pode/potte : (pådde/påtte) Å fylle på ekstra ball i magasinet fra poden/potten
Psi : Måleenhet for trykk - 1500psi=100bar
Pudding : (dekning) Ligner en trekantet sjokoladepudding
Rakett : (dekning) Er en rakett...
Rec-player/spiller : En som spiller i skogen eller på skogbane
Revy : Magasin av type VL Revolution. (Man har forkortet Revolution til Revy)
Snake/slange : (dekning) Er en laaang slange
Speedball : Er en generell betegnelse på banespill
Spilleplan : Strategien man legger opp til før et spill
Squeegie : En stokk man drar gjennom løpet etter ev. ballbrekk, kan være en plaststokk eller en stokk med "pels"
Sup-air : Bane type med oppblåsbare dekninger
Tape (tæip): Å spille på ytterkant av banen
Tekopp : (dekning) Kan med god vilje se ut som en opp-ned tekopp
Tournamentplayer/spiller : En som spiller turnering
Trigger : Avtrekket på markøren
Ubåt : (dekning) Ligner på en ubåt som ligger på siden
Volumizer : Forkammer som som regel har større volum enn den som sitter der originalt.
Å "gå" i breaket : Å bli markert ut før man rekker frem til den første dekningen
Å gå banen : Å gå rundt på banen før spill for å finne "gode" dekninger og strategiske plasseringer/nøkkel posisjoner
Å mugge(møgge) : Å skyte/marker noen på nært hold
Å preskyte : Å legge/skyte ball mot motstanderen i breaket
Å snappe(snæppe) : Å gå raskt ut fra dekningen, legge ett par ball, for så å bevege seg kjapt tilbake

___________________________________________________________________________________

CO2 eller Luft

Fysiske forskjeller

Med CO2 menes karbondioksid. Luft: Her brukes vanlig komprimert luft, rein oksygen (O2) eller rein nitrogen (N2).
Den største forskjellen mellom CO2 og luft som brukes i paintballsammenheng er at CO2 er flytende i tanken, mens lufta kun er komprimert gass. Grunnen til dette er at CO2 har et mye høyere kokepunkt (les: temperatur som skal til før flytende form går over til gass) enn lufta. Dette medfører at CO2 kan lagres ved relativt lavt trykk i flytende form, noe som er nødvendig for å få høyt nok trykk til å spille med. Luft derimot må lagres i gassform, og da under meget høyt trykk. Skulle lufta vært i flytende form, måtte tankene og alt utstyret som brukes vært betraktelig kraftigere og dermed tungt og uhåndterlig.
Fordeler og ulemper

CO2:

 Da CO2 trenger energi i form av varme for å ekspandere vil CO2 være noe dårligere å bruke i kaldt vær. Trykket vil være dårligere. Har du en markør som skyter fort, vil regulatoren (hvis du har det) bli kald og i noen tilfeller fryse til. En løsning på dette er å bruke et ekspansjonskammer, det er et ekstra kammer som gassen får tid til å gå fra flytende til gassform (ekspandere). Da CO2 lagres i flytende form, kan du risikere å fylle hele markøren med flytende gass hvis du peker den nedover, spesielt med et ekspansjonskammer, dette fører til at du får en stor gass-sky foran markøren når du skyter og du bruker mye mer gass en nødvendig. En annen ting er at en full CO2 tank har høyt trykk og en som begynner å bli tom har lavt trykk. Du vil sannsynligvis merke forskjell i kulebanen etter hvert som tanken tømmes. Merk at dette ikke gjelder i så stor grad på de markørene som har en regulator og har et lavt arbeidstrykk. Fordeler med CO2 er at utstyret er billig. Det er også noen markører som er konstruert for CO2, med disse vil ikke luft gi de helt store fordelene.

Luft:
 Det er ingen tvil om at luftsystemer er bedre enn CO2. De aller fleste markører er klargjort for luft, det betyr at de kan dra nytte av fordelene luftsystemer gir. Da lufta har et meget høyt trykk, kreves det at du har en regulator som regulerer trykket ned til et nivå som markøren kan takle. Så lenge trykket i tanken er større enn trykket som kommer til markøren, vil du ikke merke noen forskjell i kulebanen. Luftsystemer gir med andre ord et mye jevnere trykk om det er lite eller mye gass i den. Du risikerer heller ikke å fylle markøren med flytende. Her er det heller ingen problemer i forbindelse med å skyte fort. Den eneste ulempen her er at et komplett luftsystem med tank og regulator er relativt dyrt (men det har vel aldri vært noen hindring for en paintballfantast .
 

Konklusjon

Som sagt er luft bedre enn CO2 i de fleste tilfeller, det er ingen hemmelighet at de aller fleste som spiller på høyere nivå enn nybegynnerklassen bruker en eller annen form for luftsystemer. Men er du nybegynner og har en vanlig mekanisk semi, er det ikke noe i veien for å bruke CO2. Tenker du framover og har penger nå, så hvorfor ikke kjøpe luft, du kommer sannsynligvis til å gjøre det senere uansett. Dessuten er komprimert luft mye billigere enn CO2, så luft vil med andre ord lønne seg i lengden økonomisk sett.
Dette er ingen fasit, men heller en veiledning til hva som finnes der ute.
 

 

 


Startside | Info on English | Om oss | Nyheter | Galleri | Media | Salg / Utleie | Om Paintball | Linker | Kontakt oss

 Copyright Fræna & Molde Paintballklubb. Org. nr.
993 022 268
Hvis du har problemer eller spørsmål i forbindelse med dette Web-området, kontakt Administrator.
Sist oppdatert: 19.06.13.